AURORA 23 TILL ÄNDA
Bilder: Soldaterna får energipåfyllning! Micke Persson, Soldathemsföreståndare P7
Aktiviteter har synts runt om i hela landet. Helikoptrar och stridsflyg har hörts när de dundrat fram på låg höjd, stora militära transporter har synts på vägarna, aktiviteten har varit stor på skjut- och övningsfält och militär personal har generellt synts betydligt mer än vanligt. I södra Sverige och Gotland har övningen varit extra märkbar.
Den stora militära aktiviteten har också inneburit bråda dagar för föreståndare och personal på Svenska Soldathemsförbundets soldathem runt om i landet, som jobbat på med att besöka soldater ute i fält. Under stundtals påfrestande övningar ute i terrängen har det varit välkomna pauser när soldathemsbilen dykt upp med energipåfyllning i form av kaffe, läsk, godis och snacks.
Ny varumärkeskampanj
Under den pågående övningen lanserade Försvarsmakten också den nya varumärkeskampanjen med budskapet ”Det vi gör i dag, gör vi för i morgon”. Kampanjen riktar sig till den breda allmänheten och kommer bland annat att synas i TV, press och en rad sociala medier.
– Syftet är att berätta för svenska folket att när säkerhetsläget förändras, förändras Försvarsmakten med det. Tillväxten, nya militära förmågor och förberedelsen inför en eventuell NATO-anslutning är några saker som lyfts fram, säger Johan Landeström som är Försvarsmaktens marknadschef. (https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2023/05/varumarkeskampanj2023/).
Från Aurora till Northern Forest
Den 20 maj tar nästa övning vid – Northern Forest 23. Här är det den finska armén som bjudit in Sverige och fyra andra nationer att delta i slutövningen som genomförs på och runt omkring Rovajärvi övnings- och skjutfält. Ca 750 svenska soldater och officerare kommer att vara på plats.