Veteranmarschen 2020

Veteranmarschen går i år av stapeln den 2-9 augusti. Starten sker i Jönköping och målgången sker i Karlstad. Anmälan via Sveriges veteranförbund. Läs mer: https://sverigesveteranforbund.se

 

Tips på förberedelser från Idrottsveteranerna:

Vandringsstavar är inte bara till förpensionärer. De kommer att hjälpa dig med balans och avlastning av knän och höfter, särskilt i början av din träning. Skippa dem när du så känner.

Energibars, russin, nötter, ost och torkat kött är utmärkta energikällor för att du ska ge kroppen ökad kraft. Testa vad som passar bäst under din träning och använd även detta under din marsch.

Ju mer du tränat inför din marsch desto enklare kommer den att vara, Musklerna svarar i uppförsbackar, lungorna svarar den där dagen ni går lite extra långt.

Genomförande:

Marsch handlar om disciplin. Marschdisciplin innebär att tio minuter rast egentligen betyder fem minuter. Först ska du nämligen byta strumpor och dricka vatten. Efter sju minuter bör man packa ihop ryggsäcken, när det är en minut kvar gör du packning på och efter nio minuter och femitionio sekunder så kommenderar gruppchefen framåt! Bäst att vara redo då. När du gjort detta till rutin känns tio minuter som oceaner av tid.

Marschrutin innebär som regel 50-60 minuter marsch och 10 min rast. Det är en del av en längre rutin som repeteras tre gånger och sen blir rasten en timme för utspisning av mat. Detta upprepas normalt igen med tre marschpass och en timmes vila. Efter varje långrast gör man vanligen en tillpassningskontroll efter cirka tio minuters marsch. Detta för att åtgärda eventuella veck på strumpan, lätta på klädseln mm. Efter tre sådana marschrutiner och nio timmars marsch är du förhoppningsvis framme vid nattvilan.

Tempot bör ligga på cirka 5 kilometer i timmen.

Läs mer om Idrottsveteranerna

(Foto: Sören Mård)Veteranmarschen går i år av stapeln den 2-9 augusti. Starten sker i Jönköping och målgången sker i Karlstad. Anmälan via Sveriges veteranförbund. Läs mer: https://sverigesveteranforbund.seTips på förberedelser från Idrottsveteranerna:Vandringsstavar är inte bara till förpensionärer. De kommer att hjälpa dig med balans och avlastning av knän och höfter, särskilt i början av din träning. Skippa dem när du så känner.Energibars, russin, nötter, ost och torkat kött är utmärkta energikällor för att du ska ge kroppen ökad kraft. Testa vad som passar bäst under din träning och använd även detta under din marsch.Ju mer du tränat inför din marsch desto enklare kommer den att vara, Musklerna svarar i uppförsbackar, lungorna svarar den där dagen ni går lite extra långt.Genomförande:Marsch handlar om disciplin. Marschdisciplin innebär att tio minuter rast egentligen betyder fem minuter. Först ska du nämligen byta strumpor och dricka vatten. Efter sju minuter bör man packa ihop ryggsäcken, när det är en minut kvar gör du packning på och efter nio minuter och femitionio sekunder så kommenderar gruppchefen framåt! Bäst att vara redo då. När du gjort detta till rutin känns tio minuter som oceaner av tid.Marschrutin innebär som regel 50-60 minuter marsch och 10 min rast. Det är en del av en längre rutin som repeteras tre gånger och sen blir rasten en timme för utspisning av mat. Detta upprepas normalt igen med tre marschpass och en timmes vila. Efter varje långrast gör man vanligen en tillpassningskontroll efter cirka tio minuters marsch. Detta för att åtgärda eventuella veck på strumpan, lätta på klädseln mm. Efter tre sådana marschrutiner och nio timmars marsch är du förhoppningsvis framme vid nattvilan.Tempot bör ligga på cirka 5 kilometer i timmen.Läs mer om Idrottsveteranerna: http://

Fler nyheter

Stig-Inge berättar öppenhjärtigt om rollen som PBV-förare, hur det var att komma ner på Balkan, men också om hur det var att komma hem.
Niklas är född och uppvuxen i Skåne, och flera av er vet nog vem han är om man nämner hans speciella smeknamn ”Slaktaren”. Han berättar här om sina erfarenheter från insatster på Balkan.
Balkanveteraner hyllas i samband med veterandagen
Visste du att Insamlingsstiftelsen Sverige-Ukraina arbetar för att förbättra det ukrainska folkets hälsa och levnadsvillkor, men att de också arbetar för att stödja såväl veteraner som…
Den senaste veckans uttalanden om risken för krig i Svergie från politiker och myndighetspersoner har givit upphov till oro och hamstring av livsmedel.
FN-dagen, som är en årlig påminnelse om vikten av internationellt samarbete och fred, är också en lämplig dag att särskilt hylla alla våra svenska veteraner som gjort en insats i strävan…